Niemcy to obok Wielkiej Brytanii jeden z najchętniej odwiedzanych przez Polaków krajów. Dodajmy, przez Polaków, którzy poszukują pracy. Niesprawiedliwością byłoby jednak twierdzenie, że nasi zachodni sąsiedzi miłośnikom podróżowania nie mają nic do zaoferowania. Wręcz przeciwnie. Niemcy słyną bowiem nie tylko z piwa, solidnych samochodów i dbałości o środowisko, ale też z pięknych zamków, malowniczych jezior, parków rozrywki, no i oczywiście z muru berlińskiego, za którym stoi spory kawał historii.
Ostatnie aktualności
- Niemcy wprowadzają czasowe kontrole na granicach
- Niemcy: rozszerzenie myta dla pojazdów ciężarowych od 2018 roku
- Słupki kontrolne przy niemieckich drogach federalnych
- Niemieckie drogi coraz droższe
- Miejskie „zielone strefy”
- Kontrole na niemieckich granicach przedłużone do 13 grudnia
- Opłaty drogowe dla ciężarówek powyżej 7,5 t
- Kontrole na granicach w Europie
- Nowe opłaty drogowe w Niemczech
Informacje ogólne
Niemieckie autostrady to prawdziwy raj dla kierowcy. Równa niczym stół nawierzchnia, wysoka kultura jazdy miejscowych kierowców i, co najważniejsze, bezpłatne autostrady, których łączna długość sięga 13 tys. km. Mając do dyspozycji taką infrastrukturę, łatwo się zapomnieć i dać się ponieść wyobraźni. Nie warto, bo choć limity prędkości na autostradach samochodów osobowych nie obowiązują, przepisy u naszych zachodnich sąsiadów są dość restrykcyjne, a kary za ich złamanie surowe.
Prędkość
-
W terenie zabudowanym dla wszystkich rodzajów pojazdów obowiązuje ograniczenie do 50 km/h.
-
Poza terenem zabudowanym samochody osobowe mogą poruszać się z prędkością do 100 km/h. Samochody powyżej 3,5 t oraz z przyczepą – 80 km/h.
-
Na drogach ekspresowych dla osobówek i samochodów do 3,5 t obowiązuje ograniczenie 130 km/h. Dla pojazdów powyżej 3,5 t oraz z przyczepą górną granicą jest 100.
-
Na autostradach samochodów osobowych i tych do 3,5 t ograniczenie prędkości nie obowiązuje. Kierowcy pojazdów z przyczepą i powyżej 3,5 t muszą zwolnić do 100 km/h.
-
Warto pamiętać, że nieco odmienne przepisy obowiązują kierowców z niewielkim stażem jazdy. Osoby, które posiadają prawo jazdy mniej niż 2 lata na drogach ekspresowych mogą poruszać się z maksymalną prędkością 90 km/h, a na autostradach – 100 km/h.
Pasy
Zapięte pasy bezpieczeństwa są obowiązkowe. Dotyczy to wszystkich pasażerów pojazdu.
Światła
Nakaz jazdy z włączonymi światłami mijania obowiązuje wyłącznie w tunelach i przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych.
Dodatkowe wymagania
Do wyposażenia obowiązkowego zaliczamy:
-
kamizelki odblaskowe (obowiązkowe w przypadku kierowców zawodowych, zalecane w pozostałych przypadkach)
-
gaśnicę
-
apteczkę
-
trójkąt ostrzegawczy
-
przenośne lampy koloru żółtego, ustawiane razem z trójkątem w przypadku samochodów powyżej 3,5 t.
Stosowanie opon zimowych nie jest regulowane przepisami i nie ma wyznaczonego okresu, w którym powinny być one zakładane. W okresie od października do Wielkanocy w warunkach zimowych ( suchy lub ubity śnieg, błoto pośniegowe, gołoledź) istnieje natomiast obowiązek jazdy na oponach z oznaczeniem MS/M+S. W przypadku kontroli ich brak może zostać ukarany mandatem.
Potrzebne dokumenty / Ubezpieczenie
Przy wjeździe do Niemiec potrzebne Ci będą:
-
dokument potwierdzający tożsamość: dowód osobisty lub paszport ważne jeszcze co najmniej przez 6 miesięcy
-
prawo jazdy (Niemcy honorują polskie prawo jazdy)
-
dowód rejestracyjny pojazdu z ważnym przeglądem technicznym
-
ubezpieczenie OC pojazdu
-
w przypadku wyjazdu samochodem firmowym warto mieć przy sobie upoważnienie od firmy leasingowej napisane w języku angielskim.
Warto również pamiętać o ubezpieczeniu od NNW oraz dodatkowym ubezpieczeniu zdrowotnym.
Autostrady, drogi płatne
Autostrady w Niemczech są bezpłatne. Opłaty dotyczą wyłącznie samochodów powyżej 7,5 t i są obliczane w oparciu o ilość przejechanych kilometrów. Opłaty mogą być automatycznie rozliczane poprzez DKV - za pomocą urządzeń pokładowych TollCollect, przez internet lub w punktach poboru opłat. Szczegółowe informacje o opłatach od pojazdów ciężarowych znajdziesz tutaj.
Na chwilę obecną płatny jest przejazd tunelem Herrentunnel łączącym Lubekę z Trevemunde. Opłaty wiążą się również z wjazdem do miast, w których utworzono tzw. zielone strefy (Umwelt Zone). By do nich wjechać potrzebna jest winieta, czyli nalepka informująca o wysokości emisji spalin danego pojazdu. Plakietkę można kupić na podstawie dowodu rejestracyjnego auta na stacjach diagnostycznych, w autoryzowanych warsztatach, w urzędach komunikacji. W Niemczech zapłacimy za nią ok. 6 euro, w Polsce – ok. 100 zł.
Bezpieczeństwo / Kultura jazdy
Alkohol
Dopuszczalna zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu wynosi 0,5 promila. Kierowców, którzy nie ukończyli 21 lat lub też posiadają prawo jazdy mniej niż 2 lata limity te jednak nie dotyczą. W przypadku zatrzymania przez policję nie powinni oni mieć we nawet śladowych ilości alkoholu w wydychanym powietrzu.
Telefon
Używanie telefonu podczas jazdy samochodem jest zabronione. Chyba że posiadamy aparat głośnomówiący lub słuchawkę zakładaną na ucho.
Dzieci
Dzieci o wzroście poniżej 150 cm mogą podróżować wyłącznie w specjalnym foteliku lub na podwyższeniu (w tym drugim przypadku muszą być zabezpieczone pasami).
Jazda z przyczepą i przewożenie większych gabarytów
Jazda z przyczepą wiąże się z pewnymi dodatkowymi obwarowaniami. Dotyczy to w szczególności dopuszczalnej prędkości jazdy (zob. punkt Zasady ogólne).
Dodatkowe informacje / Ciekawostki
Znaki zakazu nie są odwoływane przez skrzyżowanie – tak jak ma to miejsce w Polsce – ale wyłącznie przez znak „koniec zakazu”.
Do oznaczenia terenu zabudowanego stosuje się żółtą tablicę z nazwą miasta.
W Niemczech bardzo restrykcyjnie podchodzi się do odstępów pomiędzy pojazdami a także wyprzedzania z prawej strony na autostradzie. Za jazdę „na zderzaku” i nieprawidłowe wyprzedzanie grozi mandat do kilkuset euro.
Za przekroczenie prędkości o więcej niż 30 km/h w terenie zabudowanym i więcej niż 40 km/h poza terenem zabudowanym grozi nie tylko wysoki mandat, ale też zatrzymanie prawa jazdy.
Zdarza się, że ograniczenia prędkości dotyczą wyłącznie określonych warunków panujących na drodze, np. śliskiej nawierzchni. W takiej sytuacji pod znakiem z limitem prędkości umieszczany jest znak z samochodem i napisem "bei nasse" czyli "gdy jest mokro".
W Niemczech nie wolno parkować na chodniku. Do tego celu służą wyłącznie wyznaczone parkingi, ewentualnie prawa strona jezdni.
Podsumowanie
Niemieckie przepisy drogowe udowadniają, że nasi zachodni sąsiedzi to perfekcjoniści, którzy przywiązują ogromną wagę do detali i wierzą w wysoką kulturę jazdy kierowców. O tym, że dają kierowcom spory kredyt zaufania świadczą brak limitów prędkości na autostradach czy znaki obowiązujące wyłącznie w określonych warunkach pogodowych. Przykładają wagę do oznakowania, czego dowodem m.in. znaki wskazujące drogi alternatywne na wypadek korków. Równocześnie, są bardzo drobiazgowi w egzekwowaniu przepisów. Wyprzedzanie z prawej strony czy zbyt mała odległość między pojazdami, na które w Polsce nie zwracamy uwagi, w Niemczech są surowo karane. Warto o tym pamiętać, gdy z przyjemnością będziemy przemierzać równe, bezpłatne niemieckie autostrady.
Ważne telefony
-
112 – uniwersalny numer alarmowy obowiązujący również w Niemczech
-
110 – policja
-
112 – pogotowie ratunkowe
-
112 – straż pożarna
-
01802 22 22 22 – pomoc drogowa
-
49 302 231 30 – Ambasada RP
Chcesz coś dodać lub poinformować nas o czymś? Napisz do nas: kontakt@autempoeuropie.pl