Pixel

Francja należy do czołówki najchętniej odwiedzanych krajów, także przez Polaków. Atrakcyjność ta wynika niewątpliwie z wyjątkowo zróżnicowanej oferty turystycznej, która zachwyci zarówno miłośnika historii, zabytków, sztuki jak również gór czy nadmorskiego wypoczynku. Najsłynniejsze w Europie muzea, gotyckie katedry o charakterystycznej strzelistej architekturze, bajeczne zamki nad Loarą, lawendowe pola, winnice, przyciągające pielgrzymów Lourdes, Cannes ze swoim słynnym festiwalem filmowym, wulkany Owernii czy słynące z luksusu Lazurowe Wybrzeże – wobec takich atrakcji trudno pozostać obojętnym. 

Informacje ogólne

Przepisy drogowe obowiązujące we Francji dla polskiego kierowcy nie będą wielkim zaskoczeniem. By jazda była przyjemnością, a podczas ewentualnej kontroli nie spotkała nas żadna przykra niespodzianka, warto jednak pamiętać o kilku istotnych detalach: zabezpieczenia antywłamaniowe należą do obowiązkowego wyposażenia pojazdu, podczas jazdy nie wolno używać zestawów słuchawkowych, a kierowcy z niewielkim stażem nie mogą mieć więcej niż 0,2 promila w wydychanym powietrzu. 

Prędkość

Pasy

Zapięte pasy bezpieczeństwa są obowiązkowe. Dotyczy to wszystkich pasażerów pojazdu.

Światła

Jazda z włączonymi światłami mijania jest obowiązkowa w nocy i przy złych warunkach atmosferycznych, choć zaleca się ją przez całą dobę. 

Dodatkowe wymagania

Do wyposażenia obowiązkowego zaliczamy:

Do elementów zalecanych, ale nie obowiązkowych, należą gaśnica, apteczka i alkomat.

Potrzebne dokumenty / Ubezpieczenie

Przy wjeździe do Francji potrzebne Ci będą:

Warto również pamiętać o ubezpieczeniu od NNW oraz dodatkowym ubezpieczeniu zdrowotnym. 

Autostrady, drogi płatne

Francuskie autostrady są płatne. Wysokość opłaty jest uzależniona od kategorii pojazdu oraz długości przejechanej trasy. Wysokość opłat za dany odcinek można oszacować na stronie: www.viamichelin.com.

Opłaty za przejazd można uiszczać na bramkach lub – by uniknąć stania w kolejkach – automatycznie. W tym drugim przypadku potrzebne nam jednak będzie specjalne urządzenie, montowane w samochodzie i zarejestrowane u jednego z czterech francuskich operatorów.

We Francji płatne są również przejazdy niektórymi tunelami, wiaduktami i mostami. Ich wykaz można znaleźć na stronie: www.pzmtravel.com.pl/informacja-o-oplatach-drogowych.html.

Od 2016 roku we Francji wprowadzono strefy ekologiczne i winietę Crit’Air, która dostępna jest w 6 kategoriach i kolorach. Przyporządkowanie pojazdu do konkretnej kategorii zależy od: daty rejestracji pojazdu, efektywności energetycznej oraz ilości wydzielanych przez pojazd spalin. Więcej szczegółowych informacji znajdziesz tutaj.

Kierowcy, którzy z Francji chcieliby się dostać do Wielkiej Brytanii mogą to zrobić dzięki Eurotunelowi. Łączy on Calais z Folkestone. Samochody są przewożone specjalnymi wagonami, kursującymi średnio co 30 minut. Koszt biletu zależy od tego, jak wcześnie go zarezerwujemy.  

Bezpieczeństwo / Kultura jazdy

Alkohol

Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila. Kierowców początkujących, ze stażem poniżej 3 lat obowiązują bardziej restrykcyjne przepisy – w przypadku zatrzymania nie mogą mieć oni w wydychanym powietrzu więcej niż 0,2 promila. 

Telefon

Używanie telefonu podczas jazdy samochodem jest zabronione. Po zaostrzeniu przepisów w czerwcu 2015 roku karze podlega również korzystanie z zestawu słuchawkowego, tzw. headsetu. Według rządu francuskiego słuchawki Bluetooth rozpraszają uwagę. Korzystanie z headsetu może kierowcę kosztować 140 euro i 3 punkty karne. 

Dzieci

Dzieci w wieku do lat 10 mogą być przewożone wyłącznie w specjalnym foteliku. Co więcej, można je przewozić z przodu, ale tylko wówczas, gdy wszystkie miejsca z tyłu również zajęte są przez dzieci. 

Jazda z przyczepą i przewożenie większych gabarytów

Jazda z przyczepą wiąże się z pewnymi dodatkowymi obwarowaniami. Dotyczy to w szczególności wyposażenia: dodatkowych lusterek bocznych i trójkąta ostrzegawczego. 

Dodatkowe informacje / Ciekawostki

W 2013 roku wprowadzono obowiązek posiadania w samochodzie jednorazowego alkomatu. Miało to rozwiązać problem wypadku, których sprawcami aż w 60% byli pijani kierowcy. Pomysł początkowo mocno popierany przez społeczeństwo, okazał się jednak dość problematyczny. Ze względu na nagłe ogromne zapotrzebowanie na jednorazowe alkomaty, ich ceny wzrosły kilkukrotnie. Z dodatkowymi trudnościami spotkali się jednak kierowcy z zagranicy. Przepisy dopuszczały bowiem korzystanie z alkomatów, które dostępne były w zasadzie wyłącznie na terenie Francji.

We Francji piratów drogowych spotykają surowe kary. Przekroczenie prędkości o więcej niż 25 km/ wiąż się nie tylko z mandatem, ale i ryzykiem utraty prawa jazdy.

W terenie zabudowanym piesi maja bezwzględne pierwszeństwo. Warto zatem pamiętać o zatrzymaniu się przed przejściem dla pieszych.

We Francji światła umieszczone są zazwyczaj nad jezdnią, a nie wzdłuż niej. Co ważne, o zmianie światła z czerwonego na zielone lub odwrotnie nie informuje światło pomarańczowe. Trzeba być zatem bardzo uważnym i szybko reagować.   

Podsumowanie

Francuzi mogą się pochwalić dobrze rozwiniętą siecią autostrad (ok. 10 tys. km) i równie sprawnym systemem radarowym. Warto zatem pamiętać, by – przy ograniczeniu prędkości – zdjąć nogę z gazu. Dotyczy to w szczególności terenów zabudowanych, gdzie piesi mają na pasach absolutne pierwszeństwo. Nie stosowanie się do przepisów jest karane z pełną surowością. Jazda pod wpływem alkoholu może nas kosztować nawet 10 tys. euro. 

Ważne telefony

Chcesz coś dodać lub poinformować nas o czymś? Napisz do nas: kontakt@autempoeuropie.pl