Pixel

Samochody elektryczne przyszłością motoryzacji?

Samochody elektryczne przyszłością motoryzacji?

Pomimo tego, że na europejskich drogach wciąż królują samochody z silnikami spalinowymi, z roku na rok rośnie liczba pojazdów napędzanych energią elektryczną. U podstaw tego zjawiska leży promocja kształtowania przyszłości w oparciu o ekologiczne rozwiązania, a co za tym idzie - wzrost świadomości konsumentów na temat konieczności walki z zanieczyszczeniami. Z tego względu wiele europejskich państw stosuje różne środki zachęty i dotacje dla kierowców decydujących się na zakup samochodów elektrycznych.

 

Koniec z dieslami?

W wielu krajach Europy kierowcy samochodów z silnikami diesla nie mają lekko; o przepisach ograniczających poruszanie się pojazdami napędzanymi ropą pisaliśmy w jednym z poprzednich artykułów. Z przyczyn ekologicznych, zmierzch ery silników spalinowych zaczyna być coraz bardziej realny. W wielu europejskich stolicach wprowadzono strefy niskiej emisji (Low Emission Zones), po których poruszać mogą się jedynie samochody spełniające odpowiednie normy wydzielania spalin. Co więcej, łamanie nowych przepisów może skończyć się wysoką karą grzywny dla niesfornego kierowcy.

Do poruszania się po drogach niektórych państw (jak Niemcy lub Czechy) wymagane są odpowiednie winiety ekologiczne. W wiele miejsc nie dostaniemy się bez posiadania zielonej plakietki, oznaczającej spełnianie wysokich norm emisji Euro 5. Te oraz wiele innych restrykcji stosowanych wobec kierowców samochodów napędzanych olejem spalinowym sprawiają, że ich użytkownicy coraz częściej przesiadają się na popularne „benzyniaki”. W wyborze nowego modelu osobistego środka transportu pomagają także rządy wielu europejskich państw, kusząc kierowców licznymi udogodnieniami i korzyściami płynącymi z posiadania pojazdów elektrycznych.

Elektryczność to przyszłość

Z trudnej sytuacji silników diesla zdają sobie sprawę wiodący producenci samochodów. Podczas targów motoryzacyjnych prezentowane są kolejne modele pojazdów w pełni zasilanych akumulatorami, które według producentów są bardziej wytrzymałe od samochodów z silnikami spalinowymi. W 2015 roku dało się zaobserwować wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych o 49% względem roku poprzedniego. Pomimo obniżenia tempa wzrostu, na europejskich drogach coraz częściej spotyka się samochody hybrydowe typu plug-in i pojazdy napędzane prądem. Tendencja ta utrzymuje się od 2008 r., lecz mimo to samochody te wciąż stanowią ułamek całkowitej liczby sprzedawanych pojazdów osobowych. Udział sprzedaży samochodów elektrycznych w rynku motoryzacyjnym kształtuje się na poziomie 1,1%, lecz oczekuje się, że na przestrzeni kilku lat wzrośnie on dwukrotnie, a do 2025 może sięgać nawet 8%.

Promowanie ekologicznych rozwiązań

Unia Europejska, realizując plan obniżenia poziomu emisji gazów cieplarnianych o 80-95% do roku 2025, promuje rozwiązania dążące do elektryfikacji sektora transportu drogowego. Wzrost stopnia wykorzystania pojazdów elektrycznych stanowi remedium na uzależnienie Europy od silników spalinowych, a ponadto wpisuje się w długoletnią strategię walki z zanieczyszczaniem powietrza. Z tego względu UE wspiera działania na rzecz rozbudowy i modernizacji infrastruktury stacji elektrycznych w całej Europie. Rządy poszczególnych państw wprowadzają natomiast liczne udogodnienia na poziomie lokalnym, zachęcając kierowców do rezygnacji z samochodów napędzanych popularnymi paliwami na rzecz nowoczesnych pojazdów wykorzystujących energię elektryczną ze źródeł odnawialnych.

Eko-nomia

Efekt tych działań jest widoczny, chociaż nie tak spektakularny, jak mogłoby się wydawać. Dla większości kierowców cena nowego samochodu elektrycznego jest wciąż największą przeszkodą przed kupnem tego typu pojazdu. Większość osób nie bierze pod uwagę lub nie docenia oszczędności pochodzących z eksploatacji oraz energii. Za wysoką ceną stoją przede wszystkim materiały wykorzystywane przy produkcji nowoczesnych systemów gromadzenia energii elektrycznej w bateriach stosowanych. W przyszłości jednak koszty te mogą ulec zmniejszeniu dzięki korzyściom skali w przemyśle wytwórczym. Ponadto, pojazdy elektryczne mogą wymagać mniej konserwacji, niż samochody napędzane silnikami spalinowymi. Filtry, olej silnikowy, okładziny hamulcowe i inne części wymienia się znacznie rzadziej (jeśli w ogóle) w stosunku do pojazdów konwencjonalnych. Trzeba jednak liczyć się z tym, że niektóre koszty, jak na przykład składki ubezpieczeniowe, mogą wzrosnąć. Naprawa pojazdu elektrycznego, który brał udział w poważnym wypadku, zazwyczaj kosztuje znacznie więcej, niż przywrócenie klasycznego pojazdu do stanu sprzed zdarzenia.

Samochody elektryczne w Europie

Obecnie najwięcej samochodów elektrycznych jeździ po ulicach Norwegii, co czyni ten kraj europejskim liderem, jeśli chodzi o poziom wykorzystania tych pojazdów. Obecnie w Norwegii zarejestrowano ponad 100 000 pojazdów elektrycznych, a przewidywania zakładają, że do 2020 r. w użyciu znajdzie się ich aż 400 000. Kierowcy coraz częściej zwracają uwagę na liczne benefity oferowane przez rządy państw lub lokalne władze, które realnie wpływają na poziom sprzedaży pojazdów napędzanych elektrycznością. Najpowszechniejsze formy wsparcia można podzielić na 4 główne grupy:

  • Dofinansowanie zakupu: np. zwolnienia lub ulgi podatkowe związane z zakupem, podatkiem rejestracyjnym, podatkiem importowym; współfinansowanie lub inne ważne wsparcie zakupu,

  • Korzyści dla posiadaczy: np. roczne zwolnienie podatkowe, redukcja kosztów energii elektrycznej,

  • Wsparcie biznesu i infrastruktury: np. pomoc w rozwoju biznesu lub wsparcie finansowe w budowaniu odpowiedniej infrastruktury,

  • Lokalne zachęty: np. bezpłatny parking, dostęp do pasów dla autobusów, bezpłatne autostrady, brak opłat drogowych, darmowe korzystanie ze stacji ładujących, dopuszczenie do obszarów o ograniczonym dostępie w centrach miast.

 

Formy wsparcia zakupu samochodów elektrycznych w Europie

 

DOFINANSOWANIE ZAKUPU

KORZYŚCI DLA POSIADACZY

WSPARCIE BIZNESU I INFRASTRUKTURY

LOKALNE ZACHĘTY

Austria

Belgia

Bułgaria

x

Chorwacja

x

x

Cypr

x

x

Czechy

x

Dania

Estonia

x

x

Finlandia

x

Francja

Grecja

x

Holandia

Hiszpania

Irlandia

Islandia

Liechtenstein

x

x

x

x

Litwa

x

x

Luksemburg

x

x

Łotwa

x

Malta

Niemcy

Norwegia

Polska

x

x

x

Portugalia

Rumunia

x

x

Słowacja

x

x

x

Słowenia

x

x

Szwecja

Szwajcaria

Turcja

x

Węgry

x

Włochy

Wielka Brytania



 

Jeśli chcesz uzupełnić powyższe informacje, skontaktuj się z nami poprzez fanpage: facebook.com/autempoeuropiepl lub wyślij wiadomość na adres: kontakt@autempoeuropie.pl

Serwis Autem po Europie dokłada wszelkich starań, aby przekazywane informacje były rzetelne, zgodne ze stanem faktycznym i aktualne. Autem po Europie nie może jednak zagwarantować, że każda informacja spełnia te warunki, dlatego zastrzegamy, że serwis nie ponosi odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych informacji.

Więcej aktualności